پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ |۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 12, 2024
کد خبر: 1182597
۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۷
حجت الاسلام  کریم عبداللهی نژاد رئیس سابق دانشکده الهیات فردوسی

حوزه /حجت‌الاسلام عبداللهی‌نژاد گفت: نباید یهودیان سنتی و محترمی که در ایران و دیگر نقاط جهان زندگی می‌کنند، با صهیونیست‌هایی که به دنبال تسلط بر سرزمین‌های فلسطین هستند را یکی دانست. صهیونیسم با یهودیت اصیل تفاوت دارد و نباید همه یهودیان را به خاطر اعمال عده‌ای اندک محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام عبدالکریم عبداللهی‌نژاد، عضو هیئت علمی و رئیس اسبق دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، امروز پنجشنبه 22 شهریورماه در چهارمین دوره طرح مکتب حبیب ویژه استادان دانشگاه های خراسان رضوی در سالن همایش های دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی به موضوع فلسطین و تاریخچه این کشور پرداخت و اظهار کرد: در سال ۶۳۰ میلادی که مصادف با ۱۵ هجری قمری است، مسلمانان پس از فتح فلسطین توانستند با ساکنان آن، اعم از مسیحیان و یهودیان، در کمال صلح و آرامش زندگی کنند. در آن زمان، همه ساکنان فارغ از اعتقادات دینی در امنیت کامل به سر می‌بردند.

وی با ارائه تحلیل تاریخی به جنگ‌های صلیبی اشاره کرد و بیان کرد: جنگ‌های صلیبی از سال ۱۰۹۵ میلادی آغاز شد و به مدت دو قرن (تا سال ۱۲۹۵) ادامه یافت؛ این جنگ‌ها نتیجه محدودیت‌هایی بود که ترکان سلجوقی برای غیرمسلمانان ایجاد کردند، اما وحشی‌گری‌های صلیبیان در سرزمین‌های فتح‌شده، به ویژه در فلسطین، برگ سیاهی در تاریخ تمدن غرب به جای گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: براساس گزارش‌های تاریخی، صلیبیان پس از تسلط بر شهرهای فلسطین، هزاران نفر از ساکنان بی‌گناه را در معابد و مساجد قتل‌عام کردند. فرمانده صلیبیان در نامه‌ای به فرماندهان اروپایی خود می‌نویسد که خون مردم بی‌گناه تا رکاب اسبانشان جاری بود.

حجت‌الاسلام عبداللهی‌نژاد به پیروزی صلاح‌الدین ایوبی بر صلیبیان و بازپس‌گیری فلسطین اشاره کرد و افزود: صلاح‌الدین ایوبی با برخورداری از هوشمندی و تدبیر، توانست پس از چندین سال جنگ و نبرد، فلسطین را از دست صلیبیان آزاد کند، او برخلاف صلیبیان که با وحشی‌گری و نسل‌کشی شهرها را تصرف می‌کردند، با رافت اسلامی و بدون خون‌ریزی این سرزمین را تصرف کرد.

وی تاکید کرد: صلاح‌الدین ایوبی به همه ساکنان فلسطین، از جمله مسیحیان و یهودیان، امنیت و آزادی کامل را تضمین کرد. این رفتار نشان‌دهنده روحیه انسانی و اسلامی مسلمانان در طول تاریخ بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به تفاوت میان یهودیان سنتی و صهیونیست‌ها، بیان داشت: در قرآن کریم و تورات نیز به انحراف بخشی از قوم یهود از مسیر حق اشاره شده است. در سوره مائده و بقره به فساد و انحراف بخشی از یهودیان پرداخته است که حتی به عبادت گوساله می پرداختند. این فساد و انحراف به گونه‌ای بود که خود تورات نیز بر این مسئله اذعان دارد.

حجت‌الاسلام عبداللهی‌نژاد گفت: نباید یهودیان سنتی و محترمی که در ایران و دیگر نقاط جهان زندگی می‌کنند، با صهیونیست‌هایی که به دنبال تسلط بر سرزمین‌های فلسطین هستند را یکی دانست. صهیونیسم با یهودیت اصیل تفاوت دارد و نباید همه یهودیان را به خاطر اعمال عده‌ای اندک محکوم کرد.

وی در ادامه به ادعاهای صهیونیست‌ها درباره مالکیت سرزمین فلسطین پرداخت و افزود: صهیونیست‌ها با استناد به تاریخ تورات و سایر منابع خود، مدعی مالکیت فلسطین هستند. اما حقیقت این است که براساس اسناد معتبر تاریخی، ساکنان اصلی فلسطین اعراب کنعانی بوده‌اند که حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در این سرزمین سکونت داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: یهودیان در برهه‌ای از تاریخ توانستند با نسل‌کشی و کشتار مردم کنعانی، کنترل سرزمین فلسطین را به دست بگیرند، اما این کنترل موقت بود و به دنبال حمله پادشاه بابل، به پایان رسید. یهودیان بارها توسط قدرت‌های مختلف از فلسطین اخراج شده و به سرزمین‌های دیگر پناه برده‌اند.

حجت الاسلام عبداللهی‌نژاد به فتح فلسطین توسط مسلمانان در سال 637 میلادی و نقش عمر بن خطاب اشاره کرد و بیان داشت: مسلمانان بدون خونریزی و از طریق مذاکره، شهر فلسطین را تصرف کردند و عمر بن خطاب برای مسیحیان و یهودیان امنیت و آزادی در انجام مناسک مذهبی‌شان را تضمین کرد.

وی به دستورات عمر بن خطاب در زمینه احترام به معابد و حقوق مردم فلسطین اشاره کرد و افزود: مسلمانان با رحمت و شفقت به فتح فلسطین پرداختند، در این فتح، حقوق انسانی و مذهبی مردم فلسطین مورد احترام قرار گرفت و مسلمانان هیچ گونه تعرضی به اموال و جان آن‌ها نداشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha